Om

Fysioterapeut Elin Solheim.jpg Online abonnement.jpg

Blå bog

Elin er norsk, født i 1975, og har boet i Danmark siden 2002. Hun er gift med Nikolaj, og sammen har de 3 børn, som er født i 2007, 2010 og 2011.

Elin har arbejdet som fysioterapeut siden 1998.
Hun har bred erfaring fra arbejde med forebyggelse, træning, behandling og genoptræning.
Hun har tidligere undervist i yoga, og har taget alle moduler på Decenters uddannelse i bevægelseskommunikation og bevægelsesterapi.

Elin er stifter og indehaver af SOLHEIM
Jeg ønsker at dele min erfaring både som fysioterapeut og som mor. Mit ønske er at give kvinder mulighed til at investere i en stærk krop, trods familieliv med tårne af vasketøj og snotnæser.

Jeg er en kropsnørd og jeg ved, at de færreste finder den samme glæde ved at træne som jeg selv gør. Men jeg har førstehåndserfaring i, hvad det kræver når man skal have en krop tilbage i form når man er blevet mor.

Baggrund for SOLHEIM

Jeg lever et normalt, travlt liv som mor
- med sofa-tid fredag aften, rengøring om lørdagen, og hverdagen er et puslespil for at få det til at gå op med gymnastik, ballet, aftensmad, fødselsdage, børnehave, skole, legeaftaler, puttetider og aflevere bøger på biblioteket til tiden – i kender det godt.

Jeg må tit konstatere, at jeg den ene uge ikke nåede at træne, eller kun nåede at gå en tur. Børnene blev syge, eller jeg prioriterede noget andet der føltes vigtigere, eller jeg orkede simpelthen ikke når tiden var til det.

Men jeg får gået en tur
- og jeg får lavet nogle øvelser, får gjort noget for min krop. Op til flere gange.
Over tid.
Nogle uger mere end andre. Men hele tiden i en rytme og i en udvikling, der gør, at jeg bliver stærkere.
Bare langsomt. Og på mine egne præmisser.
Og bedst af alt; Jeg har det godt i min krop, er glad for den. Min krop kan stort set, hvad jeg vil. Jeg lykkes i at holde min styrke ved lige i disse år med børn og familie, hvor kontrol over min tid ikke er en del af pakken. Og det er ok.

Tilbage til begyndelsen
Mine graviditeter har som for alle andre, sat nogle spor både inde i og udenpå kroppen. Og efter hver graviditet har jeg arbejdet bevidst for at genopbygge både min bækkenbundsfunktion, kropsholdning og styrke i mave, ryg og balder. De fleste af disse funktioner holder jo ikke sig selv ved lige, hvis vi ikke gør noget aktivt, og er gode ved os selv.

Allerede da min ældste datter blev født, opdagede jeg, at jeg kunne varetage mit fysiske overskud gennem enkle øvelser på mit stuegulv, som senere blev suppleret med lidt løb. Jeg opdagede at 5-15 minutter om dagen, 3-4 gange om ugen, betød enormt meget for, hvordan min krop langsomt blev stærkere. Jeg var blevet overrasket over, at min krop ikke kunne det samme som før og jeg blev ydmyg overfor, hvor svært det kan være at komme i gang med den fysiske træning igen.

Da flere børn meldte sig på banen hjemme hos os, gik det op for mig, hvor vigtigt det er for mig, at jeg har mit eget lille træningslaboratorium i min stue. Der var åbent når jeg havde tid og overskud, og jeg kunne dyrke skræddersyet træning til min post-gravide krop.

Jeg var nemlig kommet til den erkendelse, at jeg til trods for disciplin og struktur, ikke skulle presse min krop yderligere med almindelig hård træning, som jeg havde dyrket forud for mine graviditeter.

Det var derfor starten på at finde en træningsvej, der virker, når man er mor hver time, hver dag og i mange år frem.