Dec 7

Når der skal specialister til efter graviditet og fødsel…

Når der skal specialister til efter graviditet og fødsel…

Write your awesome label here.

Kvinderne der træner med SOLHEIM er både nybagte mødre og kvinder der fødte for mange, mange år siden

Selv om de måske forventes at være på vidt forskellige trænings-niveauer, har de ofte brug for den samme basale tilgang til træning efter graviditet og fødsel, inden kernen fungerer godt og tilfredsstillende til træning og ved hverdagens belastning.

Hvis man i den sammenhæng opsøger en gynobs-fysioterapeut, kan man “risikere” at få rigtig meget ud af det.
Én af dem der virkeligt har erfaret, at det tidligt i fasen som flergangsmor kan være en stor hjælp at søge vejledning ift. sin træning, er en 2-barns mor som har fulgt SOLHEIMs online træningsforløb. Hun startede hos SOLHEIM efter et besøg hos en gynobs-fysioterapeut.

Efter mange års knibetræning var der stadigvæk noget der gjorde at hendes bækkenbund ikke fungerede optimalt, og som gjorde hun havde svært ved at finde kontakten til bækkenbunden i hverdagens multitaskings-bevægelser, samt til anden træning.

Også selv om det var decideret efterfødselstræning.

Læs med her:

Drag to resize
“Min historie startede med at jeg efter at have født mit andet barn følte, at er var noget galt ”dernede”.

To uger efter fødslen havde jeg problemer med at stå og gå i mere end 20 min af gangen. Hvis jeg gjorde det fik jeg en sovende fornemmelse i bækkenbunden og en uro der gjorde at jeg ikke kunne holde ud at stå stille. Jeg var også meget øm i området.
Jeg gik til lægen som kiggede på mig og fortalte at mine sting helede fint op og at jeg i øvrigt kunne prøve isbind for at lette mine gener.
Men jeg havde en fornemmelse af at der var noget der ikke var som det skulle være, specielt fordi jeg ikke havde den slags gener efter min første fødsel.

Derfor kontaktede jeg en fysioterapeut med særlig viden omkring gynækologi og bækkenbund og fik en konsultation.
Fysioterapeuten kunne ved at mærke på min bækkenbund fortælle at jeg havde en ”overspændt bækkenbund”.
Dette kunne behandles ved udstrækningsøvelser (IKKE knibeøvelser) og massage af bækkenbunden. Allerede få dage efter den første behandling var mine gener forsvundet og jeg kunne gå og stå i længere tid uden problemer.
Derfor er det min erfaring at der er god grund til at få en konsultation hurtigt hvis man er bekymret eller har gener omkring bækkenbunden.
Også selv om der kun er gået 2 uger efter fødslen.
Omkring 8 uger efter fødslen begyndte jeg at træne med SOLHEIMs online forløb.
Også dette kan jeg kun anbefale.

For mig har træningen med SOLHEIM gjort en stor forskel.
  • For det første fordi det er en del af træningen at arbejde med afspænding, hvilket jo var et af de fokuspunkter jeg havde.
  • Og for det andet fordi Elin’s træningsmetode har givet mig en MEGET bedre føling med bækkenbunden og hvordan den skal bruges funktionelt.

En af grunden er at programmet starter meget blidt, og herefter stille og roligt styrker kernen og kontakten til bækkenbunden inden sværhedsgraden øges.
Jeg har også prøvet en del andre former for efterfødselstræning, men SOLHEIM metoden har været det eneste som for alvor har givet mig fornemmelsen for hvordan det skal føles når man bruger sin kerne aktivt i diverse træningsøvelser og hvordan det føles at afspænde.
Godt 13 uger efter fødslen fik jeg målt min bækkenbund hos fysioterapeuten og fik at vide at min styrke og spænding var fin og normal igen.
I dag er min udfordring at huske at bruge bækkenbunden aktivt i det daglige.”
Drag to resize
Created with