Hjemmetræning efter fødsel

Vi kvinder er gode til at gå til efterfødselstræning

Men har du overvejet at du kan træne lige så effektivt, eller måske mere, ved at vælge hjemmetræning efter fødsel?
Der kan være mange fordele i, at vælge stuegulvet fremfor at skulle ud af huset for at tage dig af dig selv og din krop.

Program til træning efter fødsel

Det er særlig vigtigt for os kvinder, at den træning, vi vælger når vi er blevet mor, rent faktisk virker

SOLHEIM Bevæg Dig Stærk har siden 2013 arbejdet på at flest muligt kvinder får adgang til et program til træning efter fødsel. Et program som er effektivt og målrettet kvindekroppens behov, og som tager højde for at sammenhængende tid til træning er mangelvare.

Hjemmetræning i onlineforløb hos SOLHEIM er udviklet med tanke på at træne mindre, men mere effektivt og i balance med din hverdag.

Træning efter fødsel med fokus på kvalitet

Op til 45 % har en svag bækkenbund 5-7 år efter en fødsel. 40 % af alle kvinder har delte mavemuskler 6 måneder efter fødsel
Alt for ofte får kvinder at vide, at det er noget de skal leve med. Mange af os går netop til efterfødselstræning den første tid og under barslen fordi vi ved det er godt. Men de fleste af os oplever, at det er svært at finde tiden til den træning, vi melder os til. Nogle af os oplever også, at det ikke nødvendigvis er hele kroppen, der er klar til træning.

Det vi derudover ofte ikke taler om er, at mange af os ubevidst forventer, at der sker noget magisk ved 8 ugers undersøgelsen. At lægens ord er garanti for, at nu kan løbeskoene snøres, eller de tungere kettlebells tages frem. For vi vil så gerne komme i gang med at træne ”rigtigt.” Ofte har vi – uden at være bevidste om det – en forventning om, at de mest almindelige efterfødselsgener som fx delte mavemuskler eller en svag bækkenbund kan trænes væk med mere og hårdere træning. Eller at de i det mindste er væk, når tiden bare er gået…

For efterfødselstræning er noget der hører barslen til, eller er det?
Delte mavemuskler eller ej. Urinlækage eller ej. Efterfødselskroppen er en del af livet, resten af dit liv
Efterfødselskroppen er ikke noget, der forsvinder på en magisk dato, eller når barslen er slut. Din krop har udrettet et eller flere mirakler. Og for at du kan træne derefter, kræver det ofte at træningen i noget tid er lidt mere målrettet kvindekroppens anatomi. Det er især godt at genoptræne din kerne, med omtanke. Derfor kan det være en god idé at skabe nogle rammer omkring din træning der giver ro og fokus til det. Hjemmetræning kan være en god måde at skabe de rammer.

Til det har SOLHEIM udviklet et onlineforløb og træningsprogram for kvinder som vil træne hjemme.

Kom i form efter fødslen

Hvad hvis du kunne sige, at du kom i form efter fødslen på kortere tid end du troede var muligt, og med færre gener?

Og at det skete med mindre reel tid på træningsmåtten, og med mere tid og overskud til livet med din familie?
Et træningsprogram efter fødsel kan netop give dig det, hvis du vælger hjemmetræning i et onlineforløb.

SOLHEIMs onlineforløb specialiserer sig i træning, der gør, at kvinder får en stærk og velfungerende efterfødselskrop, med mindre, mere fokuseret træning

Hos os kalder vi det ”at træne klogt.”
Træningsprogrammene i onlineforløbet består af øvelser som du kan lave hjemme med minimalt af udstyr. Øvelserne er nøje udvalgt, og er skræddersyet kvindekroppen. Der er et særligt fokus på din kerne, som bliver udfordret af graviditet og fødsel. Kernen er desuden en forudsætning for, at hele resten af din krop kommer i form efter fødslen. Ikke bare din bækkenbund, eller dine mavemuskler – men stærk arme og ben forudsætter en stærk kerne.

Sådan fungerer det

Via dit login bliver du løbende vejledt gennem træningsvideoer, får vejledning gennem hjælpevideoer, og får viden og svar på spørgsmål i det online fælleskab som du er en del af, når du følger onlineforløbet.

Onlineforløbet er bygget op omkring det princip, at kroppens kerne styrkes bedst når vi inddrager samspillet mellem alle tilhørende dele. Enten du er fri for gener efter fødslen, har delte mavemuskler (rectus diastase), bækkenbundsgener, bækkensmerter eller noget tredje, så er det faktisk de samme principper der gælder. Og det er de samme aspekter af styrke vi skal opbygge for, at du kan tåle belastning godt, vende tilbage til et fysisk aktivt liv, og bevæge dig stærkt og frit.

Hjemmetræning i SOLHEIMs onlineforløb

  • Der er 12 træningsmoduler i alt.
  • De første 3 moduler (ca. 6 uger samlet) træner du dagligt i 10-15 minutter.
  • Derefter, fra modul 4-12, kan du vælge at træne med lidt mere intensitet og i 20-25 sekunder 3-4 gange/uge. Hvis det fungerer bedre for dig med de korte, daglige træningspas, er det også muligt.
  • Du bliver løbende motiveret til at justere, og bruge dine hverdagsbevægelser – så din krop også bliver styrket når du ikke træner.
  • Du skal bruge minimalt med udstyr, og får tilsendt træningselastikker når du går i gang.
  • Normeret tid til hele forløbet er 9 måneder, men med et arbejdsliv og familieliv og børn etc. er det normalt at tage sig længere tid. Træningsforløbet venter på dig – så du kan have tid til dit liv, med alt det, der opstår undervejs.

Du er ikke alene når du vælger hjemmetræning efter fødsel

Der er ubegrænset online support i SOLHEIMs online fælleskab, hvor andre kvinder deler oplevelser og spørgsmål, som fysioterapeut Elin Solheim besvarer.

Du har også mulighed for at få gratis Teams sessions med fysioterapeut Elin Solheim, hvor du kan få den vejledning du har brug for.

Du kan træne med os allerede i dag!
Created with