Hvorfor er træning med SOLHEIM bedre end knibeøvelser alene?

Hvorfor er træning med SOLHEIM bedre end knibeøvelser alene?

Da jeg lancerede SOLHEIM var der nogle der fik det helt galt i halsen at man kunne træne sin bækkenbund ved at lave en god squat når man krammer sit barn.

Med henblik på krammeren, så er jeg faktisk enig.

Et kram er omsorg og nærhed, og ikke mor der samtidigt skal træne. Jeg kan faktisk godt forstå det. Hvis der er noget jeg får galt i halsen, så er det for eksempel, når træning fylder så meget i livet, at alt andet skal organiseres omkring det. I USA kan man f.eks. nu få særlige anti-krølle kjoler med indbygget BH, som er designet særligt til mødre der skal have skiftetøj klart i bilen så de til enhver tid kan lægge et træningspas ind i løbet af dagen…det vil sige efter at de allerede var ude og løbe kl. 05.00 inden børnene vågnede, står klar med blåbær smoothies til hele familien kl. 07.00, og inden de kører videre til 2. træningsøgt i parken på vej til arbejde… Misforstå mig ret, jeg er jo for en aktiv hverdag.

Tilbage til den squattende krammer – der nærer kroppen
Det, den squat handler om, er ikke om at træne til alle tider. Men om at give kroppen nærende og styrkende bevægelser som en naturlig del af hverdagen. At bevæge kroppen på en naturlig måde hvor den næres af denne belastning. Altså bevægelser du allerede gør, bare udført bedre og mere effektivt for kroppen.

Vi mangler nemlig naturligt squats i vores liv, fordi vi har stole til at sidde på, køkkenborde og komfur til at lave mad på, sofa til at ligge på etc. Mangel på varieret bevægelse bliver til stivhed i bevægeapparatet som er selvforstærkende, fordi vi har en tendens til at undgå de stive, smertefulde bevægelser yderligere. Efterhånden er der få tilbage af dem, der kan squatte uden at trække ballerne ind under sig (med de følger det har bl.a. for din bækkenbund).

Hvis du har valgt et aktivt liv og en stærk krop til, er de bevægelser du gør i hverdagen et rigtig vigtig sted at have med

Som mor til små børn får vi heldigvis rigtig meget gratis i forhold til så mange andre, fordi vi skal følge vores børn højt og lavt. Hver gang vi f.eks. skal ned i gulvhøjde/børnehøjde har vi muligheden for at bruge en variant af squat som kræver bevægelighed i hofter, styrke i baller, og styrke i din kerne og bækkenbund. Og dette giver så meget mere næring til kroppen end en position hvor vi hænger med krum lænd og inaktive baller, eller støtter kroppen på en stol.

Er du med mig endnu?

I det perspektiv, har du flere titals muligheder i løbet af dagen hvor du kan glemme alt om dårlig samvittighed overfor fitness centret.
For du kan bevæge dig med en stærk krop hele dagen, og altså også når du giver dit barn en krammer eller løfter det op fra gulvet.

Med aktiv kerne, baller og bækkenbund på udånding. Det er ikke at træne – det er at bruge din krop som den er designet til – som vi gjorde det inden stolalderen afløste stenalderen.

Med henblik på at squatte: Jeg taler ikke om knibeøvelser vs. SQUATS eller vs. SOLHEIM

Knibeøvelser vil altid have en vigtig funktion i at få kontakt til bækkenbunden; at kunne aktivere denne muskelgruppe og også kunne slippe spændingen igen. Specielt efter en graviditet og fødsel hører denne træning med for at genoprette denne kontakt og aktivitet.

En enkelt bevægelse eller øvelse kan dog ikke alene give kroppen de nærende bevægelser og stimuli den har brug for
Squats er ikke løsningen på alle problemer. På samme måde løser man ikke problemet med en dysfunktionel bækkenbund ved at arbejde med problemet 100% isoleret med knibeøvelser alene. Bækkenbunden fungerer i samspil med resten af kroppen, og er som alle andre muskler afhængig af dette samspil for at fungere optimalt.

Derfor introducerer SOLHEIM øvelser og bevægelser, hvor squats er en af dem, der helt specifikt og målrettet arbejder på at genoprette denne globale balance mellem muskler, led og bindevæv i bækkenområdet og resten af kroppen.  Vi aktiverer også bækkenbunden i denne træning, vi kniber om du vil. Men vi integrerer disse knib i bevægelser der strækker, styrker og stimulerer bækkenbundens funktion sammen med resten af kroppen.

Begrebet kropspositionering handler derfor ikke om, at indtage en bestemt, korrekt kropsholdning. Men snarere om at bevæge kroppen i synergier hvor muskler og led arbejder i positioner og samspil hvor de er mest effektive.

Det er altså ikke ligemeget for din bækkenbund, hvordan du bukker dig ned og samler et barn eller noget legetøj op fra gulvet.

Men du kan blive i stand til at træne og bevæge dig på måder i din hverdag der er mere nærende og styrkende for din bækkenbund, og resten af din krop.

Ja tak – lad mig starte i dag! 

About the Author: