Skjulte folkesygdomme – gælder det virkeligt os der træner?

Katrine er en af de modige kvinder der både er idrætsudøver på topniveau, og som også sætter ord på de udfordringer der kan være i, at træne meget og hårdt, og at være mor.

Katrine ved fodbold EM 2013

Katrine som tidligere anfører på det kvindelige landshold i fodbold

Læs hvad hun selv fortæller :
“Jeg var i topform, da jeg i 2013 blev gravid første gang. Jeg var lige vendt hjem fra EM i Sverige, og blev gravid en måned senere. Hele graviditeten kunne jeg træne, men hensyn til den voksende mave. Under min graviditet skrev jeg under på en kontrakt med Adelaide United i Australien, og i den forbindelse blev jeg nødt til, at være klar til første DBU turneringskamp kun 4 måneder efter fødslen.

Jeg fik aldrig styrken godt nok tilbage på den tid, og selv om jeg så stærk ud fik jeg efterhånden småskader samt bækkensmerter, og jeg havde svært ved de hurtige vendinger i spillet. Smerterne betød at jeg fik svært ved, at træne og udfolde mig normalt fysisk, og jeg kom ikke ordentligt tilbage i form.”

Famlede i blinde
Udover den hjælp jeg fik fra andre der havde spillet fodbold på topniveau efter at være blevet mor, og fysioterapeut, famlede jeg lidt i blinde. Jeg blev tilset af en australsk efterfødsels fysioterapeut, som syntes jeg virkede stærk og gav mig grønt lys til at spille, og jeg trænede derfor det, som jeg syntes, gav mening. Og gennemførte den australske serie med 12 kampe af 90 min. Men selv om jeg blev stærk i de store muskelgrupper, fungerede min krop bare ikke så godt som før når jeg bevægede mig.

Efter anden graviditet var jeg færdig med elitesport, og mit fokus omkring at komme i form var ændret. Jeg havde mere tid, og ønskede bare være i stand til at træne ordentlig. Men jeg havde stadigvæk smerter i bækkenet, selv når jeg legede med vores datter, og jeg kunne heller ikke hoppe på trampolinen med hende uden at tisse.

Den store forskel anden gang
Det var faktisk en landsholdskollega som også er fysioterapeut, som fortalte mig om Elins tilgang til træning efter anden graviditet. Alene ved at følge Elins forløb har jeg trænet med øvelser som jeg tidligere ikke ville have kaldt træning, men øvelser som var utroligt svære for mig at koordinere fordi åndedræt og bækkenbund er integreret. Og jeg ikke måtte løbe de første, i mit tilfælde 4 måneder.”

“Den hjælp betyder, at jeg nu igen kan spille fodbold, løbe, lege og tumle med mine børn uden at have ondt. Og det er helt uden den hårde træning jeg før troede skulle til.”

“Jeg manglede viden om hvad der fandtes af tilbud som nybagt, fysisk aktiv mor. Min egen viden var stor om træning, men ikke om træning efter graviditet. Jeg vidste ikke hvordan jeg som kvindelig eliteidrætsudøver og mor skulle træne for at kunne vende tilbage til top-idrætten, og jeg ville ønske, at jeg havde fået mere vejledning i det. Især det, at vide hvad man skal starte med hvornår, og komme i form med en krop der fungerer – i stedet for at bare træne hårdere.”

Katrine er mor til 2, tidligere anfører på det kvindelige fodboldlandshold, og assistenttræner for det sølvvindende EM-hold 2017.

Kvinder kan slippe for tabubelagte lidelser, når træning tager særlige hensyn til kvindekroppens anatomi

Min bog (KVINDE BEVÆG DIG STÆRK – slut med junktræning) har samlet data om almindelige, men oversete lidelser som bækkensmerter, forstyrrelser på seksuel funktion, nedsynkning af organer og en mave, der ser gravid ud til trods for masser af mavebøjninger, noget selv kvinder der træner kæmper med. Med en ny tilgang til øvelser og træning, der handler mere om kvalitet og om at bevæge dig bedre i dagligdagen end om blot at træne mere og hårdere i fitnesscenteret, kan dette ændres.

De tabubelagte lidelser viser sig fx ved, at op til hver 3. kvinde, der har født, har mavemuskler, der ikke fungerer bagefter. Hver 4. pige og kvinde har svært ved at holde på vandet ved sport, og for kvinder, der har født, samt udøvere af særlige sportsgrene, er tallet endnu højere. For hundredetusindvis af aktive kvinder og sportsudøvere er disse gener en daglig irritation og forværres ofte af forkerte træningsmetoder.

Jeg synes vi efterlader en kæmpe gruppe piger og kvinder i stikken. Når vi så heller ikke taler om det, er det svært at få den nødvendige viden og hjælp, der skal til for at forebygge og håndtere disse tilstande.

Jeg har skrevet bogen både til kvindelige motionister og eliteudøvere, fordi det er fantastisk at have så aktive og dygtige kvindelige udøvere, og fordi forskning på disse kvindelige tabubelagte lidelser i sig selv viser, at vi skal blive bedre til at vejlede, så flest mulige af jer piger og kvinder kan fortsætte med en sport eller et aktivt liv, som I er glade for.

Bogen er for kvinder i alle aldre; både dem, der har født, og dem, der ikke har.

Størstedelen af den kvindelige befolkning kan forebygge og håndtere disse hyppige, men ofte oversete gener, ved at være mere opmærksom på det, man lærer i bogen. Den er et opgør med et eksisterende træningsideal og fitness-system, hvor disse skjulte folkesygdomme ofte overses. Bevægelserne i dine vågne timer fylder desuden tidsmæssigt langt mere end tiden på træningsmåtten. Derfor er dine hverdagsbevægelser – hvordan du bevæger dig, fra du står op til du går i seng – mindst lige så vigtige som de specifikke øvelser, du laver. For de fleste betyder dette, at de har et stort, uudnyttet fysisk potentiale. I virkeligheden kan vi nøjes med at træne mindre, men klogere, og få en veltrænet og velfungerende krop!

Bogen giver dig:

  • Indblik i personlige oplevelser og erfaringer med at ændre tilgangen til træning.

  • Forklaringerne på, hvorfor det er vigtigt.

  • Praktiske eksempler, fotos og QR-koder til vejledningsvideoer.

  • Eksempler på træningsprogrammer.

Mere end hundredetusinde kvinder tumler hver eneste dag med følgeproblemer efter fødslen og i mange år senere, og disse hjælpes ikke nok af de eksisterende systemer. Bogen sender en kærlig advarsel til alle , der vil have vaskebrættet tilbage, enten det er lige efter eller mange år efter fødslen. For alt for mange ender denne velmenende plan med mavemuskler, der deler sig unaturligt meget, hvilket betyder, at maven svækkes.

Et kropsideal, som er domineret af flade maver med vaskebræt, repræsenterer ikke nødvendigvis en stærk, velfungerende krop – men kan alligevel få mange til at træne uhensigtsmæssigt og ensidigt med udseende for øje. På den måde er bogen også et opgør med ideen om, at man helst skal hoppe i fitnesscenteret få uger efter fødslen.

Du kan sagtens både være veltrænet og have en krop, der fungerer, men vi kan altså ikke løbe fra vores anatomi, heller ikke selv om fx løb eller cross-fit er en populære motionsformer. Og det vigtigste redskab er at lære at bevæge dig stærk og ikke bare træne hårdere. Kh Elin

Læs også: Debatindlæg i Politiken her

www.elinsolheim.dk