Kan delte mavemuskler (rectus diastase) trænes?

Læs min artikel her hvor grundlaget for træningsintervention beskrives

Artikel: Træning af rectus diastase

Siden 2013 har jeg siddet med næsen dybt begravet i forskning og viden om rectus diastase (delte mavemuskler), en af de måske mest oversete, sagnomspundne, mytebefængte – ja sågar måske den mest devaluerede tilstand for kvinder specielt når de har været gravide.

 

Jeg har arbejdet med det hver dag siden både klinisk med de enkelte kvinder i min klinik i Vedbæk, og i SOLHEIMs onlineforløb Bevæg Dig Stærk. Jeg har opsøgt de mest vidende globalt, rejst ud og søgt deres viden.

 

 

Jeg har undervist fysioterapeuter og andre professionelle i hvordan fasciesystemet er plastisk og trænbart siden 2014

 Glæden ved at formidle denne viden til andre professionelle har fyldt rummet gang på gang…fordi det er en viden vi har manglet i vores praksis. 

Hvis du som mig i 2018 læste artiklen far Gluppe et al, blev du måske også berørt af deres konklusion, at træning for at samle en rectus diastase ikke har nogen effekt.

Du vil komme til at læse om en anden tilgang i min artikel her. 

Jeg er enig i deres konklusion om at træning kan på kort sigt ikke kan SAMLE rectus diastasen. Men det betyder ikke at træning ikke kan påvirke en rectus diastase, eller hele den. Det ville være en forkert konklusion.

En intervention med udgangspunkt i viden om fasciesystemet kan påvirke bindevævets tensionsstyrke og kollagene remodellering over tid. Men det kræver netop tid. Og det kræver det påkrævede stimuli. Og det kræver en global forståelse for kernens og dens strukturers lokale funktion i samspil med resten af kroppen.

Og DET kan du læse i min artikel som nu er publiceret:
A Possible Pathway from Exercise and Movement to Healing Pregnancy-related Diastasis Recti Abdominis (PDRA)