May 17 / Elin Solheim

Åndedrættet - trækker du vejret med maven?

Hvordan du trækker vejret har betydning for både trivsel, overskud, din kernes funktion og effekten af din træning

  • Åndedrættet har direkte forbindelse til dit nervesystem, herunder dit ro- og hvilesystem som er det modsatte af kroppens alarmberedskab.
  • Åndedrættet har direkte forbindelse til de autonome reaktioner i din krop og dit sind, så som regulering af blodtryk, kropstemperatur og mentale -og emotionelle reguleringsmekanismer.
  • Åndedrættet er direkte forbundet til muskulatur og bindevæv som er helt centrale for din kernes styrke og funktion, herunder bækkenbund, ryg og eksempelvis den dybe stabiliserende mavemuskel. 
  • At trække vejret er fundamentalt for en stærk mave.
  • At trække vejret er fundamentalt for organers trivsel, og måske den flade mave du drømmer om.
  • At trække vejret er fundamentalt for din bækkenbunds arbejdsevne og styrke.
  • Bindevævet der omslutter og er en del af din åndedrætsmuskel er direkte forbundet opad til hjerteposen af bindevæv der omslutter dit hjerte, og både din bagvæg, dine organer og din ryg bagtil. 

Forbindelsen mellem hjertet (hjertepose) og diaphragma (åndedrætsmusklen). 
Foto fra Fascia Research Society, Fascia in a new light, OtoCast Berlin.

SOLHEIM har siden 2013 formidlet forbindelser i kroppen som gør det tydeligt at bækkenbunden har brug for mere end knibeøvelser, maven har brug for mere end mavebøjninger, og ryggen mere end rygøvelser. 

Her følger lidt inspiration til hvordan dit åndedræt kan blive dybere og en større del af at bære dig selv, være dig selv, bevæge dig selv og træne.

En stor del af SOLHEIMs onlineforløb lærer dig netop at inddrage åndedrættet i din træning, og der er særlige åndedrætsøvelser i forløbet. 
Når du trækker vejret har du brug for at dine "åndedræts-dele" lader sig bevæge
Det betyder kort fortalt, at dit åndedræt har brug for at fylde 360 grader hele vejen rundt om din rygsøjle (3-dimensionalt) og i dens fulde længde . Vi kender godt det, med at vi skal trække vejret med maven. Men det er bare 25 % af sandheden. 

For der skal faktisk være så meget bevægelighed i din torso eller overkrop, at: 
- Din mave og ribbensbue udvider sig fremad når du ånder ind
- Din talje og ribbensbue udvider sig til siderne og bagud når du ånder ind
- Bækkenbunden lader sig forlænge nedad sammen med alle bindevævsforbindelserne til ryg og mave når du ånder ind
- Dit bryst løfter sig og udvider sig til sidst når du ånder ind

Og når du ånder ud, skal det hele få lov til at "synke" eller "løftes" på plads igen.

MED ANDRE ORD: 
Der er stort set  ikke noget det ikke bevæger sig, når du trækker vejret godt.  
Forestil dig en mega smuk vandmand der udgør åndedrætsmusklen, og fordeler sig hele vejen rundt om dig nedad mod bækkenets bund fra dit hjerte 
Hver gang du trækker luft ind, sker der en bevægelse nedad fra diaphragma der trækker sig sammen, og dette sammen med at alle dine åndedrætsdele bevæger sig 3-dimensionalt gør - at der skabes undertryk. 
Altså: Der strømmer luft ind i dine lunger
 
Hver gang du ånder ud, sker der en bevægelse opad igen af diaphragma og bl.a også bækkenbunden, som gør at luften igen strømmer ud. 

Dette samarbejde forudsætter at alt væv i din kerne har en nøje tilpasset bevægelighed, styrke og elasticitet 
- og sammen kan støtte dine organer, bære dig og bevæge dig stabilt, og samtidigt som du kan trække vejret frit. 
1. Træk vejret mere og bedre med Lotte Paarup på www.åndedrættet.nu
Lotte Paarup er en af dem her i Danmark der ved meget om åndedrættet, og arbejder mere målrettet med det. 

Er du ny i åndedrætsarbejdet, vil jeg anbefale dig at tage en kig på hendes mange værktøjer til et bedre åndedræt. 
2. Træk vejret med Wim Hof på wimhofmethod.com
Selv om Wim Hof er bedre kendt som Iceman, behøver man ikke selv tage del i de samme iskolde prøvelser for at få glæde af hans træning. 

Han har både onlineforløb og en App hvor du kan bruge hans åndedrætsteknikker. Det er træning der øger diaphragmas fysiske arbejdskapacitet, både evne til at spænde og afspænde.
Og så er det træning der i meget høj grad påvirker nervesystemet, herunder kroppens restituerende processer og ro- og hvilesystemet. 

Find hans gratis mini-klasse her

Find hans App her
Her kan du bl.a bruge hans Breathing-Bubble som guider dig gennem åndedræts sessions.
Denne app er en stor del af mit eget åndedrætsarbejde. 

Find hans Fundamentals-kursus her
Her startede jeg min egen rejse med Wim Hof.

Når åndedrættet er friere, er både mave og bækkenbund meget bedre rustet til at opbygge den styrke du har brug for

 Hvis du ikke har mod på den store indsats endnu, vil du i SOLHEIMs onlinforløb også få hjælp til helt basalt at gøre åndedrættet til en del af din træning. 
Først og fremmest gælder det om, at trække vejret når du bevæger dig - og især under en belastning. 
Created with