Jan 7

Delte mavemuskler: Træning før kirurgi

Delte mavemuskler (rectus diastase): Træning før kirurgi

Write your awesome label here.

Læs med her hvis du overvejer at lade dig operere for delte mavemuskler (rectusplastik).
Få viden om hvordan du forbereder din krop og mave med den bedste mavetræning inden. 

Delte mavemuskler (rectus diastase): Træning, kirurgi eller begge dele?

  • Overvejer du at lade dig operere for delte mavemuskler?
  • Og vil du vide hvordan du forbereder din krop og mave med den bedste mavetræning inden?
  • Eller vil du vide mere om hvad du kan gøre nu, for at undgå operation?

Læs også blogindlægget her hvis du allerede er opereret, og du vil vide mere om genoptræning af din mave.
Og desuden hvordan man kan vide, at operation er eneste udvej.
SOLHEIM har siden 2013 formidlet viden og en NO-Bullshit evidensbaseret tilgang til mavetræning ved delte mavemuskler (rectus diastase). Mange kvinder får at vide, at operation er eneste udvej. Eller de bliver opereret, og mangler specifik genoptræning og mavetræning efterfølgende. Og rigtig mange træner, alt for ofte, uden den effekt de ønsker.

Mavetræning før kirurgi (rectusplastik) ved delte mavemuskler

Især i 2020 har mange kvinder oplevet, at ventetiden fra de blev indstillet til operation af de delte mavemuskler (rectusplastik/bugvægsplastik) har været lang. Det er ikke kun på grund af Covid-19, men også fordi der er en større bevidsthed om efterfødselsskader og især tilstanden rectus diastase, også hos de praktiserende læger. Flere kvinder opdager nu, at deres mavemuskler ikke har genfundet deres styrke som normalt.
Ventetiden betyder, at kvinder forventes at træne i tiden frem til operationen – men ofte uden at få konkret og kvalificeret hjælp til hvordan de skal gøre det.
Læs mere her, hvis du vil vide mere om det nye lovkrav om erstatning til kvinder ved skader efter graviditet og fødsel (https://www.dr.dk/nyheder/indland/4200-kvinder-staar-til-erstatning-forsikringsselskaber-broed-loven-over-gravide)
Fra et kirurgisk perspektiv er resultatet altid bedre, jo bedre funktionsniveauet er inden indgrebet. Selv om man har konstateret der skal gøres noget ved de delte mavemuskler, betyder det derfor ikke at der ikke er mere man selv kan gøre. På samme måde som et knæ der skal have lavet korsbånd, vil man gøre hvad man kan med træning inden, for at muskulatur og mobilitet er så god som muligt når man skal lave kirurgi.

I tilfældet af rectusplastik/bugvægsplastik kan der især være 3 forhold der har betydning

1. Har bugvæggens muskulatur været i dvale i tiden op til operationen, enten på grund af brug af splint, eller af frygt for at træning kan skade maven?

Så vil man nemlig se, at mavens muskulatur er svundet ind og blevet svagere. Og jo svagere ved operationen, jo længere vej er der til at opbygge styrke efterfølgende.

2. Er der et velfungerende samspil i det dybe stabiliserende system forud for operationen: Bækkenbund + den tværgående mavemuskel + åndedrættet (diafragma)

For selv om bindevævet er svagt, er det i sidste ende det dybe stabiliserende system, som skal danne grundlaget for styrketræningen efter operationen. Selv om man kirurgisk kan fjerne det løse, svage væv og sy det sammen, så er den samlede styrke 100 % afhængig af hvad der funktionelt sker i kernens samspil mellem muskulatur og bindevæv. Operationen reparerer en struktur. Men den fortæller ikke vævet, hvad det skal for at arbejde effektivt bagefter. Det kan vi gøre noget ved, gennem hensynstagende træning af det dybe stabiliserende system inden operationen. Så det virker så godt som muligt.
Det, som mange ikke ved er, at der kan være en stor effekt af denne træning, selv mange år efter sidste graviditet. Og for nogle bliver maven funktionelt så stabil og så stærk, at en operation kan undværes.
Læs mere her om hvordan træning virker på delte mavemuskler
Derudover er træning efter indgrebet markant mere udfordrende på grund af smerter, syninger og indskrænket mobilitet på grund af arvæv etc. Så jo mere du har forberedt dit dybe stabiliserende system ved at træne din strategi forud (Læs mere her), samt trænet din krop i bevægemønstre der faciliteter kernens arbejde, jo bedre og nemmere vil det være for dig at komme i gang efterfølgende. Og jo bedre du træner, jo mere kommer kirurgens arbejde til sin ret, så du bliver stærk på lang sigt.

3. Har mavetræningen op til operationen været for hård eller uhensigtsmæssig, så diastasen faktisk er blevet forværret?

Det er nemlig ikke lige meget hvordan du træner, når du har delte mavemuskler. Så hvis den træning du laver er klassisk træning af din sixpack med curl-ups, planker og benløft…kan du godt ende op med dele af mavens muskelapparat der er blevet brugt så godt som muligt, men hvor samspillet i kernen som helhed har fejlet. Det kan betyde, at din sixpack og hoftebøjere er blevet mere trænet i at overtage arbejdet for resten af kernen, mens resten af kernen (det dybe stabiliserende system og bækkenbund slet ikke er blevet rekrutteret og stimuleret, evt. at dine organer og bækkenbund har manglet støtte under belastningerne, og i værste fald at diastasen er blevet forværret med svagere bindevæv endnu og større afstand. Jeg ved at kvinder ofte sendes hjem med beskeden om at træne, men at der er mangel på vejledning. Og det gør mig helt ked af at tænke på, hvor meget godt det kunne gøre, dersom vi viste vej helt frem til indgrebet så de står stærkest muligt den dag.
Du kan læse mere om hvorfor mavebøjninger er dårligt for delte mavemuskler i vores FAQ

Du skal ikke sidde stille og vente på kirurgi for dine delte mavemuskler, men få hjælp til at træne

Selv om du måske mest af alt har lyst til at forholde dig i ro, til sidste tråd fæstnet og du ved, at maven er syet sammen – så er det virkeligt godt givet ud for resultatet af din operation, at du arbejder så godt som muligt med din kerne inden.
Du behøver ikke træne med høj belastning. Vi kan sagtens stimulere dit dybe stabiliserende system, og sågar også dit bindevæv med lave belastninger. Det er kvaliteten på de stimuli vi giver kroppen, og vedholdenheden der betyder mest her. Og det vil gøre det nemmere for dig at komme i gang, så tidligt som dine restriktioner tilllader det efter operationen.
Det kan få vejledning og hjælp til din træning via SOLHEIMs onlineforløb, som du finder her

Er det godt at bruge et bælte frem til operationen?

Nogle kvinder har forståeligt nok også mest af alt lyst til at pakke de alt for åbne mavemuskler ind i et bælte eller lignende for at lukke den. Og lade den blive der til…ja til hvornår, egentligt?
For noget af det første der bliver svært, når bæltet har været på længe nok er erfaringsvis netop det, at tage det af igen.
Min holdning (baseret på forskning og kliniske erfaringer fra andre kompetente kollegaer, bl.a Diane Lee i Canada) er, at man skal være varsom med at bruge bæltet, og at det kun i meget sjældne tilfælde, og brugt fornuftigt kan være en hjælp i kortere tid. I min kliniske praksis er det yderst, yderst sjældent at det er nødvendigt.

Ulemper med et bælte – til trods for at det kan reducere de delte mavemusklers afstand og dermed mavens omfang

  1. Med et bælte fjerner du samtidigt den eneste og vigtigste stimuli, som fortæller bindevævet, hvordan det opbygger større styrke.
  2. Når mavens indhold, dine organer med tilhørende væske, og ryg komprimeres med et bælte, er der ikke mere brug for at kernen gør sit arbejde i at bære og støtte din rygsøjle og mave, som fører til nedsat muskelfylde og tilhørende svaghed.
  3. Det, der skal genopbygge din maves styrke er at bruge den gennem bedre motorisk kontrol: At lære og bruge strategier til at bevæge dig stærkt og stabilt. For at gøre det, skal bæltet fjernes. Kun lige umiddelbart efter kirurgi skal bæltet bruges efter anbefaling af hensyn til arvævets heling og brudstyrke.

Problemet er, at det er svært at leve med en mave hvis form og adfærd stikker helt af. Og det er en nem og hurtig løsning at pakke den ind i bæltet. Og derfor køber mange af os den nemme løsning i håbet om, at det lykkes.
Men den kedelige konsekvens er, at diastasen og den bøvlede mave kommer stille og roligt tilbage så snart bæltet tages af, og træning og belastning introduceres. For rent motorisk er maven slet ikke blevet mere gearet til belastning efter tiden lukket inde i et bælte. Den er bare blevet mindre i sin form udadtil.
Med mindre, selvfølgelig, at du trapper stille og roligt ud af bæltet, for at introducere de versioner af belastning som den kan respondere på og tåle. Og lige så stille bliver bedre og bedre til at tåle belastning og gøre sit arbejde. Indtil du en dag har en mave du kan stole på igen.
Det er kunsten at finde den version af belastning, i den version af en øvelse som du kan tåle, som SOLHEIM arbejder ud fra. Det er essensen i SOLHEIMs onlineforløb at du skal kunne bevæge dig sikkert og med følelse af mere kontrol, og at gøre det gradvist så din styrke genopbygges. Det er ikke sikkert du følger forløbet slavisk. Men du kan være sikker på, at der er øvelser du kan lave, indtil du er klar til den næste.
Og at vedholdenheden betaler sig.
Har du spørgsmål til Elin om træningen eller andet, kan du skrive til hende her.
Created with