Feb 2

Stressinkontinens, nedsynkning og andre gener efter fødslen

Stressinkontinens, nedsynkning og andre gener efter fødslen

Write your awesome label here.

Kvindekroppens almindelige – men ofte oversete gener!

Jeg er i gang med forberedelse til foredrag på Aalborg Bibliotek i morgen

Jeg bliver lidt chokeret over at læse følgende (D. Lee 2014):
  • Hver 3. kvinde oplever urinlækage ved fysisk belastning (stressinkontinens).
  • 92 % af dem, der oplever urinlækage ved fysisk belastning (stressinkontinens) 12 uger efter fødsel, har stadigvæk problemet 12 år senere.
12 år senere! Hvor de fleste forventer af deres krop, at den igen er klar til at leve op til sundhedsstyrelsens anbefalinger om løbetræning, styrketræning, og at aktivitet er godt og sundt! Men det viser sig, at hvis bækkenbundsfunktionen ikke kommer igen de første 3 måneder efter fødslen, kommer den heller ikke af sig selv. Selvom årene går… Vi skal gøre noget aktivt for det.

44 % af kvinder, der har født, har svært ved at holde på vandet (urininkontinens) i en eller anden grad 5-7 år efter en fødsel

Hvor mange af os tænker ikke, at når vores yngste barn er 4-5 år gammel, så er det på tide, at de sidste kilo smides ved at træne hårdere?

Tallene fra statistikkerne tyder derfor på, at en del af os stadigvæk skal få kernen til at fungere bedre, inden vi giver den gas med triatlon eller crossfit, selvom naboen går til det 4 gange om ugen…

52 % af alle kvinder, der har født, har en eller anden grad af delte mavemuskler (rectus diastase)

66 % Af disse har som følge heraf en bækkenbund, der fungerer dårligt.

Du er ikke garanteret en velfungerende bækkenbund gennem knibeøvelser alene, hvis din kerne ikke er stabil… Få din kerne til at fungere stabilt sammen med din bækkenbund, inden du øger belastningen gennem træning!

50 % af kvinder, der har født, oplever nedsynkning af blære, tarm eller livmoder (underlivetsorganer) med eller uden symptomer

Det er godt nok mange…! Kan det passe, at der er mange af de kvinder, der fortsætter med og holder fast i deres løbetræning uden at vide, hvad det kan have af konsekvenser på sigt?

Fortsæt endelig med at bevæge dig stærk. 😉
Created with