FAQ om delte mavemuskler

FAQ: Træning af delte mavemuskler (rectus diastase)

Hvad det er delte mavemuskler (rectus diastase), og hvordan du kan træne med tilstanden?

Du skal ikke være bange for at bevæge dig og belaste kroppen selv om du har delte mavemuskler (rectus diastase)

Få svar på spørgsmål:

Det er en god idé at lære strategier til dine bevægelser, der genopbygger styrken i dine mavemuskler, men også i mavens bindevæv

Der er stigende bevidsthed om tilstanden delte mavemuskler (rectus diastase), både blandt kvinder og de mange der udbyder behandling og træning. Meningerne er mange. 

SOLHEIM onlineforløb bygger på mange års erfaring, dybdegående research og opsøgende deltagelse ved konferencer og i forum hvor ledende forskere på området deler sin viden.
Gennem flere år har Elin desuden undervist danske fysioterapeuter i funktionel træning af bækkenbund og delte mavemuskler, og det at undervise bidrager til konstant revision og udvikling af best practice.

Se blogindlægget her, eller i kategorien delte mavemuskler for flere referencer på teorien bag SOLHEIMs træningstilgang ved delte mavemuskler. 

I SOLHEIM gør vi meget ud af at levere NO-BULLSHIT viden, som hviler på solid praktisk erfaring og refleksion gennem mange år

SOLHEIMs træningstrategi ved delte mavemuskler (rectus diastase) bygger på viden om bindevævets trænbarhed. 
Vores træning handler derfor ikke om at “samle” din mave med muskelspænding i maven eller hundredevis muskelaktiveringer i ensidige øvelser, ej heller brug af bælte.


SOLHEIMs træning ved delte mavemuskler bygger på viden om, at bindevæv kan stimuleres til at blive stærkere gennem de rigtige stimuli. Det er bindevævet vi ønsker at påvirke, og det er kernen som helhed der er nøglen.
Det stimuli vi skal bruge kommer fra den rækkefølge din kernes strukturer arbejder med – lad os kalde det din strategi. Når vi ændrer denne strategi gør det her og nu at dit bindevæv opbygger mere spænding. Og denne spænding er det, der over tid påvirker bindevævets arkitektur (kollagen remodellering), og genopbygger styrken og resiliensen. 

Vi skal bruge mavemusklerne – men på en måde der stimulerer bindevævet til at hele. Og derfor har vi en radikalt anderledes tilgang end eks. Tupler Technique eller andre metoder der indebærer brug af bælte.

Vil du vide mere?
Læs min publicerede artikel om træning af rectus diastase her

Hvad kan du forvente af SOLHEIMs træning - og hvor hurtigt?

Effekten af din træning kommer i forskellige faser

► Den første fase: 
De første 2-3 måneder vil du opleve at din kontrol og følelse af styrke bliver bedre, men uden at dit bindevæv reelt set har ændret sig så meget endnu. Det er din motoriske strategi der er forbedret. Det kan dog for nogle give en oplevelse af at bære dig selv bedre, og at maven ser anderledes ud eks. i stående eller under træning.  


► Den anden fase: 
Den næste tid vil du måske føle at det går lidt i stå, men i virkeligheden er det nu, at din maves bindevæv og muskler begynder at arbejde sammen, og påvirker dit bindevæv. Derfor vil du i denne fase (6-12 måneder) kunne opleve at mavens midtlinje begynder at føles lidt mere spændstig når du løfter hovedet, selv uden at aktivere bækkenbunden, og selvfølgelig endnu mere når du aktiverer bækkenbunden på udånding. I løbet af de næste 6 måneder vil mange desuden begynde at mærke en anden spændstighed i mavens midtlinje også når du ligger ned og slapper af, sammenlignet med i starten. 


► Den sidste, og tredje fase: Det sidste (!) der sker er, at den afstand som der kunne måles i hvile, begynder at bliver mindre. For de fleste begynder dette at ske indenfor det første år, men det er ofte ikke færdigt og fortsætter i årene der kommer. Dette er altså IKKE det første du skal kigge efter, men det sidste. Og bemærk at det er i hvile, og ikke når du løfter hovedet (reduceret afstand når du løfter hovedet mest er et udtryk for at din sixpack arbejder uden at dit bindevæv påvirkes). I denne sidste periode vil de fleste nu også mærke en større spændstighed i mavens midtlinje i hvile, større følelse af integritet og at maven støtter bedre eks. i stående, og at “bunden” i mavens midtlinje er klart mere fast både uden og med bækkenbunden aktiveret.  

 

PS! De fleste har brug for en bevidst strategi resten af livet, der ved tunge belastninger hjælper maven til at “spænde sejlet op” i mavens midtlinje under stor belastning. Derfor gælder det, at jo mere integreret det bliver, jo bedre!

Har du delte mavemuskler (rectus diastase)?

Se hvordan du tester her:

Flere spørgsmål og svar om delte mavemuskler (rectus diastase her)

Hvad er delte mavemuskler (rectus diastase), og hvorfor er mere spænding i din sixpack ikke løsningen?

Hvordan skal du så træne med delte mavemuskler?

Hvordan kan din stående stilling spille ind?

Hvordan ved du at du har delte mavemuskler (rectus diastase)?

Hvordan tester du for delte mavemuskler (rectus diastase)?

Virker træning, og kan træning fikse delte mavemuskler (rectus diastase)?

Hvor mange cm afstand skal der være for at det er delte mavemuskler (rectus diastase)?

Hvornår er det normalt at have delte mavemuskler (rectus diastase)?

Hvem kan jeg opsøge for hjælp - læge eller fysioterapeut?

Hvad skal jeg IKKE undgå i graviditeten?

Hvordan træner jeg min kerne bedst?

Hvad er de rigtige øvelser for delte mavemuskler (rectus diastase)?

Hvordan ved jeg om en øvelse er god eller dårlig for min mave?

Hvornår kan kirurgi (rectusplastik) være aktuelt?

Hvilke risici for delte mavemuskler (rectus diastase) er der ved træning i graviditeten?

Øger risikoen for delte mavemuskler (rectus diastase) ved hver graviditet?

Hvordan skal jeg gå igang med at træne delte mavemuskler efter en fødsel?

Hvad er alt det snak om Toblerone formet mave og Fransbrødsformet mave?

Her finder du mere viden om træning af delte mavemuskler

bloggen er der flere blogindlæg i kategorien “delte mavemuskler”, mavetræning, bækkenbundstræning og træning af hele kroppen med udgangspunkt i en stærk og velfungerende kerne.

 

Find en af de seneste internationalt publicerede artikler HER.
Her opsummeres de nyeste anbefalinger for træning og behandling af delte mavemuskler (rectus diastase), som der er enighed om blandt Canadiske eksperter på området. Disse anbefalinger opsummerer en stor del af det teoretiske, evidensbaserede og praktiske fundament for træningen i SOLHEIMs onlineforløb og vores tilgang til træning af delte mavemuskler (rectus diastase).