https://www.elinsolheim.dk/blog/blog/den-lille-forskel-der-bestemmer-om-du-traener-din-kerne-eller-noget-helt-andet

[

Aug 14 / Elin Solheim

Den lille forskel der bestemmer om du træner din kerne – eller noget helt andet

Write your awesome label here.

Kære kvinder – her kommer lidt guf til jeres kerne og mavetræning

Jeg svarer mange spørgsmål fra de kvinder der følger SOLHEIMs online forløb{COMMA} og modtager også mange beskrivelser af deres oplevelser af effekten.

Jeg vil dele denne med jer:
‘Jeg vil gerne dele en opmuntring:

I denne uge har jeg været forbi lægen{COMMA} fordi min diastase (delte mavemuskler) 6 mdr. efter fødslen stadig er 5-6 fingre bred. Jeg har fulgt Elins program meget struktureret{COMMA} og var lidt frustreret over{COMMA} diastasen slet ikke samler sig.

Lægen mærkede på min mave og sagde:
“Jeg tror aldrig{COMMA} jeg har mærket så stærke og spændstige mavemuskler på en{COMMA} der har født for et halvt år siden.”
Jeg spurgte{COMMA} om det kun var i siden{COMMA} altså der hvor diastasen ikke er{COMMA} men hun sagde{COMMA} det er over det hele{COMMA} også i midtlinjen. Inden hun mærkede på mig{COMMA} snakkede hun om operation (som jeg ikke er interesseret i){COMMA} og efter sagde hun:
“Glem alt om operation og fortsæt med dine øvelser{COMMA} for det virker”.
Jeg blev så glad{COMMA} for selvom diastasen stadig er lige bred{COMMA} gør øvelserne altså rigtig meget gavn! (Udover velvære i hele kroppen ? )
Denne opmuntring vil jeg gerne dele med jer!’
Noget af det der kan udgøre den store forskel for{COMMA} om din træning har effekt på delte mavemuskler (Rectus Diastase){COMMA} eller i at give dig en stærk{COMMA} velfungerende mave og kerne i øvrigt{COMMA} er især om du træner det du tror{COMMA} når du udfører dine øvelser. Altså{COMMA} om øvelsen udføres{COMMA} så den også har den ønskede effekt.

Jeg får i den sammenhæng ofte spørgsmål til om det virkeligt kan passe{COMMA} at man skal have neutralt bækken :
Ved siden af min online træning hos dig{COMMA} går jeg til lidt forskelligt fx yoga og barre og dans. Ofte{COMMA} når vi laver maveøvelser og skal løfte benene fra gulvet{COMMA} liggende på ryggen{COMMA} beder instruktøren os om at presse lænden i gulvet. Du anbefaler jo på modul 1{COMMA} både ved knæpres og heelslide{COMMA} at beholde et neutralt bækken og ikke presse lænden i gulvet. Skal man aldrig presse lænden i gulvet og altid beholde et neutralt bækken i sådanne øvelser{COMMA} uanset intensiteten (hvor højt/lavt man løfter og sænker benene)?

Svaret er “ja” – uagtet intensitet – men{COMMA} det er ikke sikker du er klar til høj intensitet{COMMA} endnu. 

Se mit fulde svar i videoen her

Write your awesome label here.

Er du interesseret i at få det fulde udbytte af SOLHEIMs online forløb  + du har lyst til at træne hjemme med fuld opbakning og online støtte undervejs{COMMA} så kan du starte allerede i dag!

]